Tylko w 2015 r. w Centrach Powiadamiania Ratunkowego w Polsce zarejestrowano ponad
21 milionów zgłoszeń przychodzących, z czego ok 85 % tj. ponad 17 milionów
było fałszywych, złośliwych i anulowanych.

112wykr

Każdego dnia operatorzy numeru alarmowego 112 odbierają ponad 25 000 zgłoszeń fałszywych.

 

Kiedy Dzwonić na 112?

Na numer alarmowy 112 DZWOŃ tylko w nagłych sytuacjach zagrożenia życia, zdrowia, mienia, środowiska lub bezpieczeństwa publicznego, które wymagają interwencji służb ratowniczych :

  • Wypadki Drogowe,
  • Zasłabniecie, omdlenia,
  • Utrata świadomości,
  • Silne krwawienia i uszkodzenia ciała
  • Pożary,
  • Przypadki porażenia prądem,
  • Kradzieże, włamania,
  • rozboje i inne przypadki użycia przemocy,
  • rozpoznania osoby poszukiwanej przez Policję,
  • inna sytuacja nagłego zagrożenia życia, zdrowia, środowiska, mienia, bezpieczeństwa lub porządku publicznego

 

Kiedy nie dzwonić na 112?

NIE DZWOŃ na numer alarmowy 112, gdy sytuacja nie wymaga interwencji służb ratunkowych, nie jest  niebezpieczna i nie stwarza zagrożenia dla życia, zdrowia, środowiska i mienia, na przykład:

  • zgłosić fikcyjne zgłoszenie,
  • zasięgnąć jedynie informacji na temat  pogody, rozkładu jazdy komunikacji miejskiej, kolejowej lub lotniczej,
  • poinformować o utrudnieniach w ruchu drogowym,
  • ustalić dane kontaktowe firmy lub osoby prywatnej,
  • sprawdzić, czy numer 112 naprawdę działa,
  • wezwać taksówkę, zamówić pizzę lub pomoc drogową,
  • uzyskać poradę prawną lub medyczną,
  • zdobyć PIN lub PUK do telefonu,
  • uzyskać połączenie międzynarodowe

Jakich Informacji udzielić?

Miejsce rozmowy powinno znajdować się w pobliżu zdarzenia i umożliwiać przeprowadzenie spokojnej rozmowy, nie narażając na niebezpieczeństwo osoby zgłaszającej.

  • Podaj dokładne miejsce i rodzaj zdarzenia. Jeśli to możliwe zaczynając od gminy lub powiatu, w którym się znajdujesz.
  • Udziel dodatkowych informacji, o które poprosi Cię operator.
  • Podaj swoje dane tak, aby służby mogły się z Tobą skontaktować w wypadku zaistnienia jakichkolwiek niejasności.
  • Nie rozłączaj się do czasu wyraźnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia
    w przypadku przedwczesnego zerwania połączenia operator oddzwoni do Ciebie, co może wydłużyć czas obsługi zdarzenia.
  • Po zakończonej rozmowie staraj się nie korzystać ze swojego telefonu, aby umożliwić służbom oddzwonienie do Ciebie w celu pozyskania dodatkowych informacji.

W przypadku zmiany sytuacji niezwłocznie poinformuj o tym operatora numerów alarmowych

Jakich Informacji udzielić – podsumowanie

  • POWIEDZ GDZIE JESTEŚ
  • POINFORMUJ CO SIĘ STAŁO
  • NIE ROZŁĄCZAJ SIĘ PIERWSZY
  • NIE BLOKUJ SWOJEGO TELEFONU

112zak